Uitgebreide gids over alle wettelijke aspecten van wagenparkbeheer
De Arbeidsomstandighedenwet (ARBO-wet) verplicht werkgevers om te zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving. Deze verplichting is niet beperkt tot de kantoor- of fabrieksvloer. De auto van de zaak wordt door de wet beschouwd als een 'arbeidsmiddel' wanneer deze wordt gebruikt voor werkgerelateerde ritten.
Belangrijk: Een verkeersongeval tijdens werktijd wordt wettelijk aangemerkt als een arbeidsongeval. Dit geldt ook voor de rit van huis naar de eerste zakelijke afspraak van de dag.
Bij een arbeidsongeval dat leidt tot ziekenhuisopname, blijvend letsel of overlijden, heeft de werkgever een directe meldingsplicht bij de Nederlandse Arbeidsinspectie. Het niet melden kan leiden tot hoge boetes.
Artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek vormt de kern van de werkgeversaansprakelijkheid. De werkgever is in beginsel volledig aansprakelijk voor alle schade die een werknemer tijdens de uitoefening van zijn werkzaamheden toebrengt, ongeacht of de werknemer schuld heeft.
De enige uitzondering is wanneer schade het gevolg is van 'opzet of bewuste roekeloosheid'. De lat hiervoor ligt extreem hoog in de rechtspraak.
VERBODEN: Het doorbelasten van eigen risico voor schade onder werktijd.
De schade valt volledig onder het ondernemersrisico van de werkgever. Veel bestaande autoregelingen die dit wel doen, zijn in strijd met de wet.
TOEGESTAAN: Redelijk eigen risico voor privéschade.
Een marktconform bedrag (€150-€300) mag worden doorbelast, mits schriftelijk overeengekomen in de gebruikersovereenkomst.
Wanneer een werknemer een door de werkgever ter beschikking gestelde auto ook privé gebruikt voor meer dan 500 kilometer per kalenderjaar, moet hiervoor een bedrag bij het belastbare loon worden opgeteld: de bijtelling.
Benzine, diesel en (plug-in) hybride voertuigen
Tot €30.000 cataloguswaarde, daarboven 22%
Over waarde in economisch verkeer (dagwaarde)
Het fiscale voordeel voor elektrische auto's is eindig. Vanaf 2026 geldt voor alle nieuwe auto's, ongeacht de aandrijflijn, een uniform bijtellingspercentage van 22%.
De moderne auto genereert een schat aan data. Telematica-oplossingen bieden voordelen voor efficiëntie en veiligheid, maar veel van deze data kwalificeren als persoonsgegevens onder de AVG.
Elk volgsysteem moet de bestuurder de mogelijkheid bieden om een rit als 'privé' te markeren. In de privé-stand mogen de details van de rit niet zichtbaar zijn voor de werkgever.